Autoritățile ruse suspendă temporar activitatea terminalului CPC din Marea Neagră. Posibile implicații pentru România?– Analiza FORUMUL SECURITATII MARITIME
Rusia a implementat măsuri suplimentare de securitate la principalele terminale de încărcare a țițeiului, esențiale pentru activitatea sa economică. În această săptămână, unele dintre aceste măsuri au dus la suspendarea temporară a unor porturi petroliere din Marea Neagră, ceea ce a afectat exporturile atât ale Rusiei, cât și ale Kazahstanului. Acest fapt va perturba (posibil) aprovizionarea cu petrol a rafinăriilor deținute de KMG International — deținut de compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, KazMunayGas în România.
Oprirea importurilor de petrol din Kazahstan ar putea avea implicații majore pentru România, având în vedere că această țară a fost principalul furnizor de țiței în ultimii ani. Iată câteva dintre efectele posibile:
Implicații economice și energetice
- Creșterea prețurilor la carburanți: România ar putea fi nevoită să importe petrol din surse mai scumpe sau mai îndepărtate, ceea ce ar duce la scumpiri în lanț.
- Presiune pe producția internă: Cu doar 25–27% din necesar acoperit din producția locală, rafinăriile ar fi forțate să caute alternative rapide.
- Afectarea rafinăriilor: Petromidia, Petrotel și Petrobrazi depind în mare parte de petrolul kazah. Oprirea livrărilor ar putea duce la reducerea capacității de procesare.
Implicații geopolitice
- Tensiuni cu Rusia: Petrolul kazah ajunge în România prin conducta CPC, care traversează Rusia. Moscova a impus restricții și controale suplimentare, inclusiv aprobarea FSB pentru navele străine.
- Căutarea de rute alternative: Kazahstanul explorează opțiuni prin Azerbaidjan, Georgia sau Marea Caspică, dar acestea sunt mai costisitoare și logistice complicate.
Implicații pentru KazMunayGas și Rompetrol
- Riscuri pentru investițiile kazahe: Măsurile fiscale propuse în România (creșterea taxelor pe profit și dividende) ar putea determina KazMunayGas să-și reevalueze prezența în țară.
- Posibilă închidere a rafinăriilor: Dacă eficiența operațională scade, există riscul ca rafinăriile Petromidia și Vega să fie închise sau vândute.
Rutele de export al petrolului din Kazahstan sun exemplificate mai jos:

Alternative de aprovizionare cu țiței
| Țară sursă | Avantaje | Provocări |
| Azerbaidjan | Proximitate geografică, relații bune | Capacitate limitată de export, competiție regională |
| Arabia Saudită | Rezerve mari, livrări stabile | Costuri mai mari, distanță mare |
| Irak | Petrol accesibil și relativ ieftin | Instabilitate politică și logistică |
| Libia | Petrol de calitate (light crude) | Riscuri geopolitice și variabilitate în producție |
| Norvegia | Furnizor din UE, standarde înalte | Prețuri ridicate, exporturi mai reduse în regiune |
| SUA (WTI) | Diversificare strategică | Transport maritim lung și costisitor |
Cum ar fi afectată piața carburanților în România?
- Scumpirea prețului la benzină și motorină, în funcție de originea țițeiului și taxele de import
- Ajustări ale distribuției — companiile ar trebui să găsească noi rute logistice și terminale de descărcare
- Posibile reduceri de capacitate la rafinării, dacă țițeiul disponibil nu se potrivește cu configurațiile tehnologice existente
- Piața ar putea fi deschisă unor noi jucători, ceea ce ar duce fie la concurență crescută, fie la consolidări
În lipsa unei capacități suficiente a conductelor de export, Rusia transportă petrolul pe mare către clienții rămași, folosind un număr limitat de locații care permit încărcarea petrolierelor de mare adâncime. Aceste locații pot fi expuse riscurilor de sabotaj. Terminalul Ust-Luga din Marea Baltică a fost implicat într-un incident cu o mină asupra unui transportor de amoniac, iar alte șapte nave rusești au fost afectate de explozii începând din decembrie. Diverse surse atribuie aceste incidente serviciilor secrete ucrainene.
Ca răspuns, autoritățile, la inițiativa președintelui Vladimir Putin, au solicitat ca FSB să impună o verificare și autorizare prealabilă pentru toate navele care sosesc, incluzând inspecții subacvatice ale navelor, o procedură mai costisitoare dar detaliată.
Aceste reglementări au condus la închiderea temporară a terminalelor Novorossiisk, inclusiv balizele Consorțiului Conductelor Caspice (CPC), care gestionează până la 1,5 milioane de barili pe zi de petrol din Kazahstan, reprezentând peste un procent din aprovizionarea globală cu țiței. Potrivit Reuters, terminalele și-au reluat activitatea începând de joi.
Noile cerințe de securitate complică suplimentar procesul de export pentru Rusia. Odată cu introducerea celei de-a 18-a runde de sancțiuni europene, plafonul de preț G7 este acum calculat variabil și este suficient de scăzut încât exclude o parte considerabilă a flotei petroliere grecești, care transporta anterior aproximativ jumătate din petrolul rusesc. În acest context, exportatorii ruși ar putea depinde mai mult de o flotă alternativă de petroliere, care nu utilizează servicii de asigurare și clasificare occidentale.
Conform expertului Elisabeth Braw, consultant în domeniul flotelor navale și membru al Atlantic Council, una dintre soluțiile posibile pentru reducerea riscului de incidente ar fi retragerea Rusiei din Ucraina, însă acest scenariu este puțin probabil după durata actuală a conflictului.
Rafinăria Petromidia, cea mai mare din România, importă în principal țiței din Kazahstan, prin intermediul terminalului marin Midia, operat de grupul KMG International — deținut de compania națională de petrol și gaze din Kazahstan, KazMunayGas.
Cum ajunge țițeiul la Petromidia:
- Prin terminalul marin situat la 8,6 km în largul Mării Negre, capabil să descarce nave de până la 160.000 tone
- Conducta Caspian Pipeline Consortium (CPC), care transportă petrol kazah spre portul Novorossiysk, de unde este încărcat pe nave

- Consorțiul Caspic Pipeline (CPC) este operatorul conductei Tengiz-Novorossiisk de 1.500 km, care trece prin Rusia și aduce petrol caspic la Marea Neagră și terminalul maritim din portul rus Novrossiisk, de unde este încărcat pe petroliere offshore prin trei puncte de încărcare plutitoare situate la 5 km de coastă.
- Consorțiul Caspic Pipeline (CPC) a încărcat primul petrolier la terminalul maritim pe 13 octombrie 2001.
- În total, din 2001 până pe 9 ianuarie 2022, 766.973.131 de tone nete de țiței au fost livrate către piețele mondiale prin intermediul sistemului de conducte Tengiz-Novorossiysk. 668.967.665 de tone din acest țiței au provenit din Kazahstan, iar 98.005.466 de tone de țiței au fost produse în Rusia. Numărul total de petroliere manipulate în această perioadă s-a ridicat la 7.246.
- Terminalul Midia a fost folosit pentru a alimenta rafinăria cu peste 55 milioane tone de materii prime în ultimii 15 ani
În caz de întreruperi sau revizii, rafinăria are:
- Stocuri operaționale și de urgență de țiței
- Acces la facilități de stocare suplimentare în Portul Constanța
Terminalul marin Midia funcționează ca un sistem de descărcare offshore de tip Single Point Mooring (SPM) — adică o baliză unică de legare, amplasată la 8,6 km în largul Mării Negre, care permite transferul țițeiului direct de la navele petroliere către rafinăria Petromidia.

Sursa foto: Marine Insight
Cum decurge procesul de operare:
- Nava se leagă la baliza SPM printr-un sistem de legare flexibil, care îi permite să se rotească liber în jurul balizei, adaptându-se la vânt, valuri și curenți.
- Țițeiul este transferat prin două șiruri de furtunuri plutitoare, apoi prin furtunuri submarine către un manifold aflat la 24 m adâncime.
- De acolo, țițeiul este pompat printr-o conductă subacvatică de 1 m diametru direct în parcul de rezervoare al rafinăriei.
Capacități și siguranță:
- Debitul maxim de transfer este de 7.000 m³/h, ceea ce permite descărcarea unei nave de 80.000–160.000 tone în 24–36 ore.
- Terminalul este proiectat să reziste la o „furtună de 100 de ani” fără ca vreo navă să fie legată.
- Echipamentele sunt alimentate cu energie solară și eoliană, iar baliza este monitorizată prin senzori meteo și marini în timp real.
Operare și mentenanță:
- Nu există personal permanent pe baliză; echipele vin cu remorchere pentru conectare și supraveghere.
- Mentenanța se face cu scafandri calificați și roboți subacvatici (ROV), conform standardelor internaționale.
FORUMUL SECURITATII MARITIME