Skip to content

Libertatea de navigație pentru porturile Ucrainei de la Marea Neagră

Autori: Cam.fl. (rtr.) Sorin Learschi

Ministerul rus al Apărării a modificat coridorul de ieşire a navelor străine din porturile Ucrainei de la Marea Neagră.

Kievul este responsabil pentru ieșirea în siguranță a navelor din porturile ucrainene şi trecerea lor în zona de adunare, a menționat general-colonelul Mihail Mizintsev, 26 mai.

Coridorul umanitar, prin care navele străine pot părăsi porturile Ucrainei de la Marea Neagră, a fost ajustat şi se întinde acum pe 139 de mile marine cu o lățime de 3 mile, a anunțat general-colonelul Mihail Mizintsev, șeful sediului interdepartamental de coordonare rus pentru răspuns umanitar, citat de agenția rusă de ştiri TASS.

Pentru a asigura ieşirea în siguranţă a navelor străine din porturile Odesa, Nikolaev, Cernomorsk, Herson, Ochakov şi Yuzhny în marea liberă, Forţele Armate Ruse au făcut ajustări ale traseului coridorului umanitar. Din 27 mai, 2022, coridorul maritim umanitar este o rută pentru circulaţia navelor. Acesta are o lungime de 139 de mile marine, cu o lăţime de 3 mile.

general-colonelul Mihail Mizintsev

Coridorul funcționează zilnic între orele 08.00 şi 19.00, ora Moscovei.

Rusia este pregătită să ofere un coridor umanitar pentru ca navele care transportă alimente să părăsească Ucraina, în schimbul ridicării unor sancțiuni, a declarat miercuri, 25 mai, ministrul adjunct rus de externe Andrei Rudenko, citat de Interfax și Reuters.

Și necesită, de asemenea, deminarea de către partea ucraineană a tuturor porturilor în care sunt ancorate nave. Rusia este pregătită să asigure trecerea umanitară necesară, lucru ce îl face în fiecare zi. Rusia este în contact cu Națiunile Unite în această privință.

ministrul adjunct rus de externe Andrei Rudenko

Rusia și Ucraina se acuză reciproc de amplasarea de mine în derivă în Marea Neagră.

Rudenko a mai spus, citat de Interfax, că o eventuală escortare de către navele occidentale a navelor ucrainene care transportă cereale ar „exacerba grav situația din Marea Neagră”.

Se discută două moduri de deblocare. Prima este cea militară: furnizarea Ucrainei unui număr suficient de rachete antinavă cu o rază de acțiune, care să permită Ucrainei să poată riposta și să protejeze ea însăși navele comerciale. A doua modalitate este o operațiune precum Ocean Shield în Golful Aden, în care convoaiele NATO au escortat nave comerciale în porturi, protejându-le de pirații somalezi. Nu trebuie să fie un convoi NATO. Ar putea fi un convoi furnizat de țările din regiunea Mării Negre, care sunt și țări NATO, dar ele îl pot marca ca eforturi proprii. Acestea sunt Bulgaria, România și Turcia. Ne ​​pot ajuta cu asta.

Roksolana Pidlasa, Member of Parliament of Ukraine

Potrivit prim-ministrului Denis Șmigal, Ucraina pierde 170 de milioane de dolari pe zi prin porturile blocate, iar capacitatea sa de export a scăzut cu mai mult de jumătate. Ucraina se teme de un cal troian rus și nu va demina portul Odesa pentru exportul de cereale

Ucraina refuză să demineze portul Odesa pentru a putea relua exportul de cereale, deoarece forţele ruse ar putea exploata situaţia pentru a ataca oraşul, a arătat miercuri purtătorul de cuvânt al administraţiei regionale, Serghi Bratciuk, potrivit Agerpres, care citează AFP.

Dacă minele ar fi eliminate, Rusia “va dori să atace; visează să paraşuteze trupe”, a spus oficialul într-un mesaj video pe Telegram.

Flota rusă din Marea Neagră va simula o retragere către Crimeea anexată. Însă imediat ce deminăm accesul în portul Odesa, flota rusă va fi acolo.

Serghi Bratciuk, purtătorul de cuvânt al administraţiei regionale Odessa

La cererea ONU, Turcia şi-a oferit ajutorul pentru escortarea convoaielor maritime din porturile ucrainene, în ciuda prezenţei minelor, detectate până în apropierea coastelor turceşti.

Intensificarea activităţii Rusiei în Insula Şerpilor capturată face posibilă blocarea coastei ucrainene şi împiedică restabilirea comerţului maritim, inclusiv exportul de cereale ucrainene.

Poziția strategică a Insulei Șerpilor, corelată cu existența dispozitivelor A2/AD din Crimeea și prezența pe mare a navelor Federației Ruse, permit Rusiei blocarea traficului navelor comerciale către Ucraina, interzicând în acest fel importurile și exporturile pe mare.

În situația existentă la Odessa, libertatea de navigație se poate executa doar cu nave, o apărare puternică la litoral nu este suficientă. Iar singura soluție este reprezentată de Adunarea Generală a ONU, care se poate întruni în sesiune specială de urgență și emite o rezoluție de sprijin a statului supus agresiunii, rezoluție care trebuie adoptată de două treimi din membrii ONU prezenți cu drept de vot.

În urma acestei rezoluții statele pot acorda sprijin naval Ucrainei facilitând în acest fel exportul. Rezoluția de asemenea va permite prezența navelor în Marea Neagră pe timp îndelungat fără a fi supuse prevederilor Convenției de la Montreux.

Surse

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top